1401/11/10

دال بتنی چیست؟ + انوع آن

دال‌های بتنی سطوح یا پی‌های چند منظوره برای خانه‌ها و باغ‌ها هستند. برای راهروها، پاسیوها و کف نیز مناسب هستند. دال‌های بتنی برای نصب ارزان بوده و به اندازه کافی بادوام هستند تا سال‌ها دوام بیاورند. وقتی یک دال بتنی می‌ریزید، به خودتان یک متریال طراحی می‌دهید که با بسیاری از نیازهای طراحی فضای باز شما سازگار است، در حالی که در هزینه‌ای که برای پیمانکار خرج می‌شد، صرفه‌ جویی می‌کنید.

انواع دال های بتنی

  1. دال های یک طرفه روی تیره

دال‌های یک طرفه روی تیرها به روش ریخته گری پیوسته در محل هستند تا فرم روی خود آرماتورها ثابت شود. هنگامی که بتن به آرماتور متصل شد بتن تازه در بالا ریخته می‌شود تا دال محکم شود.

2. دال تیرچه یک طرفه یا دال آجدا

این یک دال کف است که توسط دنده‌های اضافی پشتیبانی می‌شود که به نام تیرچه نیز شناخته می‌شود. دنده‌ها توسط تیرهایی که بر روی ستون‌های ساختمان قرار گرفته‌اند پشتیبانی می‌شوند.

3. دال وافل

این یک دال بتن مسلح است که دارای شبکه‌ بندی مربعی با اضلاع عمیق است. وقتی از بالا به آن نگاه کنید، به دلیل داشتن تمام جیب‌های مربعی، شبیه یک وافل به نظر می‌رسد. این یک تکنیک گران‌تر است، زیرا به مواد زیادی برای انجام و مهندسی سازه بیشتری نیاز دارد.

4. صفحات تخت

صفحات مسطح، دال‌های یک یا دو طرفه هستند که مستقیما توسط دیوارها یا ستون‌های یک ساختمان پشتیبانی می‌شوند. آن ها از چارچوب‌های ساده استفاده می‌کنند و به راحتی ساخته می‌شوند.

5. اسلب تخت

این نوع یک دال تقویت شده است که مستقیما توسط ستون‌ها یا کلاهک‌ها پشتیبانی می‌شود و از تیرها برای پشتیبانی اضافی استفاده نمی‌کند. این ها با سرپنجه ستون‌ها به خوبی کار می‌کنند و ساخت آن ها آسان است.

6. دال های دو طرفه روی تیرها

این ها شبیه دال یک طرفه هستند اما به یک چارچوب اضافی نیاز دارند. دال‌های دو طرفه دارای تکیه گاه در تمام طرف‌های دال می‌باشند.

7. دال هسته توخالی

این یک دال پیش ساخته است که هسته‌ها از آن عبور می‌کنند. این باعث کاهش وزن دال و افزایش کارایی ساختاری آن می‌شود. همچنین اجازه می‌دهد تا سیم کشی و سایر مواد از طریق هسته‌ها عبور داده شود.

8. هاردی اسلب

این دال با استفاده از آجرهای مقاوم ساخته شده است، بنابراین پس از اتمام کار، بتن به میزان قابل توجهی ریخته می‌شود. این امر وزن خود دال را کاهش می‌دهد. اگر در آب و هوای مخصوصا گرم هستید، این انتخاب خوبی است.

9. دال عرشه حبابی

دال‌های حبابی از ترکیبی از بتن ریخته شده و حباب‌های تقویت شده پلاستیکی برای جایگزینی بتن بی اثر در مرکز دال استفاده می‌کنند. این ها وزن را کاهش می‌دهند، اجازه می‌دهند دهانه‌ها بزرگتر ریخته شوند و استحکام دال را افزایش می‌دهند.

10. دال مرکب

این دال‌ها معمولا از یک قالب بتن مسلح که در بالای عرشه فولادی پروفیل قرار می‌گیرد ساخته می‌شوند. عرشه خود به قالب تبدیل می‌شود و تقویت کننده خارجی در طول عمر دال است.

 

هزینه های دال بتنی

برای محاسبه مصالح دال بتنی خود باید طول و عرض فضا و ضخامت دال را تعیین کنید. جهت اطلاع بیشتر درمورد دال بتنی یا خرید آن می‌توانید با آذر فولاد امین ارتباط داشته باشید.