1401/02/26

آشنایی با انواع میلگرد آجدار

همانطور که در مقاله قبلی خواندید، امروزه میلگردهای آجدار به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربردهای این نوع میلگرد می‌توان به مقاوم سازی سازه های بتنی مانند پل ها، ساختمان ها و برج ها، ایستگاه های اتوبوس و... اشاره کرد. میلگرد آجدار انواع مختلفی دارد که با توجه به فاصله و ارتفاع آج میلگردها می‌توان آنها را طبقه بندی کرد. امروز در این مقاله میخواهیم شما را با انواع میلگرد آجدار آشنا کنیم. 

انواع میلگرد آجدار

همانطور که در مقدمه نیز گفته شد، آج روی میلگرد، کمک می‌کند تا بتن، بهتر به سطح میلگرد بچسبد. فاصله و ارتفاع آج‌ها که بر روی میلگرد وجود دارد، با توجه به نوع و استاندارد تولید، متفاوت است. در ایران میلگر ها در 3 گرید، A3، A2  و A4 ، طبقه بندی می‌شود و پرکاربرد هستند. همچنین از نظر کاربرد نیز می‌توان میلگرد ها را دسته بندی کرد که در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت: 

میلگرد نوع A1

میلگرد های A1 به دلیل اینکه هیچگونه آجی ندارند، به میلگرد ساده مشهورند. این نوع میلگردها به F240 نیز مشهورند. میلگردهای A1 بر خلاف میلگردهای آجدار از مقاومت کمتری برای عملیاتی مانند جوشکاری، خمکاری و... برخوردارند. همچنین به این نوع میلگردها، میلگرد داکتیل نیز گفته می‌شود. 

میلگرد نوع A2

میلگرد های A2 یا S340، دارای آج هستند و نسبت به میلگردهای ساده، مقاومت بالایی دارند. این نوع میلگردها به میلگرد های نیمه سخت نیز مشهورند چرا که از سختی بالایی برخوردار نیستند. از این نوع میلگردها در دیوارهای برشی و ساخت خاموت استفاده می‌شود.  

میلگرد نوع A3

میلگردهای A3 نیز مانند میلگردهای A2، در رده نیمه سخت قرار دارند. این میلگردها دارای جوش پذیری و شکل پذیری کمی هستند. اما از طرفی دیگر این نوع میلگردها از مقاومت بالایی نسبت به A2 برخوردارند. از این نوع میلگرد در ستون ها و تیرها استفاده می‌شود و برای عملیات جوشکاری اصلا مناسب نیستند. 

میلگرد نوع A4

میلگرد A4 یا آج ۵۰۰ به آجدار مرکب نیز مشهور است و در آخرین رده از سختی قرار دارد. این نوع میلگردها جوش پذیری و شکل پذیری بالایی دارند و در دیوارهای برشی و خمشی به کار برده می‌شوند. قیمت این نوع میلگردها نسبت به سایر میلگردها گران تر است. 

سایر انواع میلگردها

میلگرد ترمکس یا TMT

میلگردهای ترمکس یا TMT در سازه های بتنی، در کنار سیمان مسلح، مقاومت بالایی ایجاد میکنند. این نوع میلگرد از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است و همچنین قابلیت خمکاری و جوشکاری را دارد. 

ویژگی‌های میلگردهای TMT

  • استحکام بالا 
  • مقاوم در برابر زلزله نسبت به میلگرد های ساده 
  • مقاوم در برابر حرارت 
  • قابل انعطاف و شکل پذیری
  • اقتصادی و مقرون به صرفه 
  • قابلیت جوشکاری با الکترودهای معمولی 
  • مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی

میلگرد آجدار مقاومت بالا یا HSD

میلگردهای آجدار با مقاومت بالا، به میلگردهایی گفته می‌شود که سطح برآمده و پیچ خورده‌ای دارند و با هدف تقویت ساخت و ساز به کار برده می‌شوند. این نوع میلگردها در قطر 4 میلی متر تا 50 میلی متر تولید می‌شوند. وجود دنده و برآمدگی در سطح این نوع میلگردها، باعث کاهش لغزندگی و افزایش پیوند بین بتن و میلگرد می‌شود. 

ویژگی‌های میلگرد HSD

  • کربن کم: میگردهای HSD، از کربن کمتری برخوردارند. در نتیجه شکل پذیری و استحکام بالایی داشته و قابلیت جوشکاری خوبی دارند. 
  • قابل خمکاری: این میلگردها از انعطاف عالی برخوردارند و به دلیل استحکام خمشی شناخته شده‌اند. 
  • قابل جوشکاری: از آنجایی که این میلگردها کربن کمتری دارند، نسبت به میلگردهای معمولی از قدرت جوشکاری بالایی برخوردار هستند. 
  • مقاوم در برابر کشش: میلگردهای HSD، مقاومت کششی بالایی دارند. در فرآیند ساخت و ساز، در جایی که نیاز به خم شدن زیاد است، مقاومت بالایی از خود ارائه می‌کند. 
  • کاربرد گسترده: این نوع میلگردها، کاربرد وسیعی در ساخت و ساز ساختمان های مسکونی و تجاری، صنعتی، پل ها و... دارند.