1401/11/04

انواع شمش فولادی

فولاد از مهم‌ترین محصولاتی است که می‌توان نام برد که در زندگی انسان کاربرد دارد. بسته به عیار فولاد ساخته شده، اکسید زداهایی مانند سیلیکون و آلومینیوم ممکن است قبل یا بعد از ضربه زدن اضافه شوند. چهار نوع شمش فولادی وجود دارد: کشنده، نیمه کشته، سرپوش دار و لبه دار، که از نظر حالت اکسیداسیون با یکدیگر تفاوت دارند. هر نوع فولاد در تولید محصولات خاص فولادی دارای مزایایی است و باید تاکید کرد که هیچ یک از آن ها را نباید برتر از بقیه دانست.

فولادهای لبه دار

فولادی که کربن کمی دارد نسبت به بقیه دارد، به نام فولاد‌های لبه دار شناخته می‌شود. این فولاد حاوی مقداری اکسید آهن است که تولید مداوم مونوکسید کربن در هنگام انجماد مهار نمی‌شود. فولاد لبه تقریبا هیچ حفره‌ای ندارد و به راحتی خم و تمیز می‌شود.

فولاد ریخته گری لبه‌ای که به عنوان فولاد با کیفیت کششی شناخته می‌شود، در هنگام ریخته گری مقدار کمی ماده اکسید کننده به آن اضافه می‌شود که باعث می‌شود مونوکسید کربن به سرعت از شمش خارج شود. این یک سوراخ کوچک روی سطح ایجاد می‌کند که بعدا در فرآیند نورد گرم، مهر و موم می‌شود.

به طور کلی فولاد لبه دار برای تولید صفحات و ورق‌های فولادی مناسب است زیرا الگوی ساختاری در طول فرآیند نورد باقی می‌ماند. همانطور که لبه بیرونی جامد می‌شود، گازهای میکروسکوپی در بدنه شمش تشکیل می‌شود و به مقاومت در برابر انجماد کمک می‌کند.

فولادهای سرپوش دار

فولاد درپوش دار همانند فولاد لبه دار شروع می‌شود، اما در طول انجماد به یک شمش درپوش دار تبدیل می‌شود. این کار را می‌توان با پوشش واقعی قالب شمش یا با افزودن یک دی اکسید کننده انجام داد. سپس قسمت بالای شمش به یک لایه جامد از فولاد تبدیل می‌شود، اما بقیه شمش دارای لبه‌های نازک‌تری نسبت به فولاد لبه دار است. علاوه بر این، جداسازی ناخالصی‌ها کمتر است.

راندمان فولاد لبه دار و درپوش دار کمی بهتر از فولاد نیمه کشته است. این نوع فولادها به دلیل شرایط سطحی عالی معمولا برای ورق و نوار استفاده می‌شوند. همچنین در اکثر برنامه‌های سرد کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به فرآیندهای تولید، تمیزی کاهش می‌یابد، زیرا محتوای کربن فولاد سنگ زنی شده و تمام شده بالاتر از 0.08٪ است.

فولادهای نیمه کشته

فولادهای نیمه کشته عمدتا فولادهای اکسید شده هستند، اما مونوکسید کربن می‌تواند باعث ایجاد تخلخل از نوع سوراخ در سراسر شمش شود. تخلخل لوله فولادی در را فولاد کشته شده از بین می‌برد و بازده وزنی را تا 90٪ افزایش می‌دهد. فولاد نیمه کشته معمولا برای سازه‌های فولادی کربنی با محتوای کربن 0.15 تا 0.25 درصد استفاده می‌شود زیرا به دلیل نورد شدن می‌تواند از تخلخل جلوگیری کند.

فولادهای کشته شده

فولاد سخت شده فولادی است که قبل از ریخته ‌گری با افزودن ماده‌ای به طور کامل اکسیدزدایی شده است، به طوری که عملا در حین انجماد گاز خروجی وجود ندارد. با درجه بالایی از همگنی شیمیایی و بدون تخلخل گاز مشخص می‌شود. گفته می‌شود که فولاد "کشته می‌شود" زیرا به آرامی در قالب سخت می‌شود و هیچ گاز خروجی رخ نمی‌دهد.

سخن  آخر

در این مقاله سعی کردیم به زبان ساده‌تر در مورد 4 مدل شمش فولادی توضیح دهیم تا با هر یک از مدل‌های شمش فولادی آشنا شوید. جهت خرید انواع میلگرد، شمش فولادی، قطعات و مجموعه‌های خط نورد و.. می‌توانید با آذر فولاد امین تماس بگیرید.