1401/10/22

انواع فولاد

فولاد عنصر بسیار قدرتمندی است که دارای چندین درجه‌ی مجزا بوده و ترکیبات شیمیایی منحصر به فردی دارد. اکنون، با توجه به این که خواص فولاد و آلیاژهای مختلف فولاد بسیار گسترده است، ممکن است متوجه شویم که همه انواع، حتی فولاد ماشین‌کاری CNC، فقط از دو چیز تشکیل شده است: آهن و کربن.

با این حال، تفاوت واقعی زمانی شروع می‌شود که کربن اضافی و عناصر آلیاژی وارد تصویر می‌شوند. دوام و استحکام فولاد توسط جنبه‌های اضافه شده‌ای مانند منگنز و فسفر که در فرمولاسیون آن وجود دارند، مشخص می‌شوند. این همان چیزی است که طبقه‌بندی آن را برای کاربردهای خاص تعیین می‌کند. بنابراین، برای درک نیازهای خاص خود و اطلاع از اینکه چه نوع فولادی را برای خرید شما مناسب است، بهتر است از فولاد و انواع آن و همچنین ساختار شیمیایی و خواص فیزیکی انواع فولاد که به چهار نوع پایه تقسیم می‌شوند، اطلاعات کافی داشته باشید.

 

 

 

چهار نوع اصلی انواع فولاد

 

 فولاد در چهار نوع اصلی در بازار وجود دارد که در ادامه هرکدام را توضیح داده ایم.

 

فولاد کربنی

 

فولاد کربنی، در ظاهر مات به نظر می‌رسد و در برابر خوردگی آسیب پذیر است. این فولادها نیز خود به 4 زیر گروه مختلف تقسیم می‌شود که به شرح زیر می‌باشند.

 فولاد کم کربن : حدود 0.05 تا 0.25% کربن

فولاد با کربن متوسط : حدود 0.3–0.5% کربن

فولاد پر کربن : حدود 0.6 تا 1.0% کربن

فولاد اولترا کربن : حدود 1.25–2.0% کربن

 

نام هر یک در واقع از این واقعیت ناشی می‌شود که این فولادها حاوی مقدار بسیار کمی از سایر عناصر آلیاژی بوده و فوق العاده قوی هستند. به همین دلیل است که اغلب برای ساختن مواردی مانند چاقو، سیم‌های پرتنش، قطعات خودرو و سایر موارد مشابه استفاده می‌شود.

 

 

 

 

مطلب مرتبط: مراحل تولید فولاد

 

فولاد آلیاژی

 

فولاد آلیاژی مخلوطی از چندین فلز مختلف مانند نیکل، مس و آلومینیوم است. این نوع فولادها ارزان‌تر و در برابر خوردگی مقاوم‌تر است. برای برخی از قطعات خودرو، خطوط لوله، بدنه کشتی‌ها و پروژه‌های مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای این مدل، قدرت بستگی به غلظت عناصری دارد که در آن وجود دارد.

 

فولاد ابزار

 

فولاد ابزار به سختی و مقاوم بودن در برابر حرارت و خراش معروف است. این نام از این واقعیت گرفته شده است که آن ها معمولا برای ساخت ابزارهای فلزی مانند چکش استفاده می‌شوند. این فولادها، از مواردی مانند کبالت، مولیبدن و تنگستن ساخته شده‌اند. این امر مهمترین دلیل ویژگی‌های دوام و مقاومت حرارتی پیشرفته‌ در این نوع فولاد است.

 

فولاد ضد زنگ

 

فولادهای ضد زنگ احتمالا شناخته شده‌ترین نوع موجود در بازار هستند. این نوع فولاد براق است و عموما حدود 10 تا 20 درصد کروم دارد که عنصر آلیاژی اصلی آن به‌ شمار می‌رود. این ترکیب، به فولاد اجازه می‌دهد تا در برابر خوردگی مقاوم باشد و به راحتی به اشکال مختلف قالب‌گیری شود. به دلیل دستکاری آسان، انعطاف پذیری و کیفیت، فولاد ضد زنگ را می‌توان در تجهیزات جراحی، کاربردهای خانگی، ظروف نقره و حتی به عنوان روکش بیرونی ساختمان‌های تجاری / صنعتی استفاده کرد.

 

درجات فولاد

 

یکی از موضوعات مهمی که در صنعت فولاد باید به آن توجه داشت درجه‌ی فولاد است. درجه بندی فولاد اغلب توسط مهندسان، دانشمندان، معماران و حتی سازمان‌های دولتی تعیین می‌شود تا اطمینان خود را نسبت به قوام و کیفیت مواد تقویت کنند. سیستم درجه بندی فولاد به دو نوع مختلف تقسیم می‌گردد.

 

سیستم درجه بندی ASTM

 

در این سیستم بر اساس دسته‌بندی، هر فلز، یک پیشوند حرفی را به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال، حرف «A» برای مواد فولادی و آهنی است. سپس یک عدد ترتیبی به آن اختصاص داده می‌شود که ویژگی‌های خاص آن فلز را منعکس می‌کند.

 

سیستم درجه بندی SAE

 

برای این نوع سیستم درجه بندی، از یک عدد چهار رقمی برای طبقه بندی استفاده می‌شود. دو مورد اول نشان دهنده‌ی نوع فولاد به همراه غلظت عنصر آلیاژی است و دو مورد آخر نشان دهنده غلظت کربن آن فلز خاص است.

 

 

 

 

سخن نهایی

 

در سال 1967، جهان تنها 500 میلیون تن فولاد تولید کرد. با این حال، در سال 2016، این تعداد به بیش از 1600 میلیون افزایش یافت. علاوه بر این، طبق انجمن جهانی فولاد، 55 درصد از وزن یک خودروی معمولی ناشی از فولاد است. با این واقعیت، تصور دنیایی بدون فولاد در آن سخت است. با بیش از 3500 گرید مختلف فولاد، به نظر می‌رسد که امکانات استفاده از آن برای کارهایی که می‌تواند انجام دهد بی پایان است. از تولید، ساخت تا فولاد ماشینکاری CNC، هر نوع دارای مکان و ویژگی‌های مناسبی است که فقط می‌تواند مناسب باشد.

در پایان، خواص مختلف فولاد از استفاده از آلیاژهای مختلف فولاد ناشی می‌شود و به چهار نوع که امروزه می‌بینیم تقسیم می‌شود. بنابراین، اگر به خرید فولاد فکر می‌کنید، زمانی را اختصاص دهید تا با کاربرد فولاد در صنایع آشنا شوید. همچنین اطلاع از خواص انواع فولاد ایده‌آلی مورد نیاز و درجه مناسب آن بر اساس نوع انجام کار، می‌تواند شما را در انتخاب نوع مناسب راهنمایی نماید.