1402/04/06

صادرات میلگرد به آلمان

امروزه یکی از راه‌های درآمدزایی در کشورهای مختلف، صادرات محصولات فولادی به‌ویژه میلگرد به کشورهای همسایه است. صادرات میلگرد حتما باید از طریق شرکت‍های معتبر صورت گیرد تا صحت و کیفیت کالا تضمین شود. تجارت جهانی محصولات فولادی به‌ویژه میلگرد با توجه به کاربرد وسیع و گسترده آن، اهمیت بسیار ویژه‌ای یافته است. به دین صورت که در طی سال‌های 2012 تا 2021 سیر صعودی را طی کرده و تا سال گذشته صادرات آن به 71 میلیون و 460 هزار تن افزایش پیدا کرده است که این رشد افزایشی به نسبت دو سال قبل ( سال 2019 )، حدود 17 درصد بوده است. تجارت و صادرات میلگرد در چند سال اخیر بیشتر در آسیا و اروپا متمرکز بوده است که در بین کشورهای اروپایی صادرات میلگرد به آلمان جزو بیشترین صادرات محسوب می‌شود.

 

 

 

 

صادرات میلگرد


در ایران شرکت‌های زیادی در زمینه صادرات میلگرد فعال می‌باشند که صادرات آن‌ها به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، عراق، گرجستان، ترکیه و همچنین کشورهای اروپایی از جمله صادرات میلگرد به آلمان را در بر می‌گیرد. این شرکت‌ها موظف به ارسال بار به بهترین نحو ممکن، در سریع‌ترین زمان هستند. تمامی این محصولات فولادی به جهت ارسال نیازمند مدرک و مجوز می‌باشند که باید از طرف تولید کننده و شرکت بازرگانی ارائه گردد.

 

آمار و ارقام صادرات و واردات جهانی میلگرد


بر اساس آمارهای بدست آمده در سال 2021 بزرگترین صادر کننده‌ی محصولات فولادی با 13% از حجم صادرات، متعلق به کشور ترکیه بوده است. البته با این حجم از تولید و صادرات در این کشور به دلیل وجود ساخت و سازهای متعدد در آن، باز هم صادرات میلگرد به ترکیه از کشورمان انجام می‌گردد. در بین کشورهای اروپایی نیز آلمان از سال‌های 2012 تا 2021 حدود 7% از واردات میلگرد را به خود اختصاص داده است. همین امر باعث شده که جزو بزرگترین کشورهای وارد کننده محصولات فولادی محسوب شود. بعد از آلمان، کشور چین دومین وارد کننده‌ی میلگرد در بین کشورهای جهان شناخته می‌شود.
در بین صادرکننده‌های محصولات فولادی صادرات کشورهایی نظیر هند، مالزی و ایران نیز در طی سال‌های 2012 الی 2021 روند افزایشی داشته است. سهم صادرات جهانی هر کدام از این کشورها به ترتیب 4، 4 و 3% بوده است. صادرات میلگرد ایران با 20% رشد سالیانه حدودا به 2 میلیون و 490 هزار تن رسیده است.
همان طور که ذکر شد آلمان با توجه به رشد صنایع و تجهیزات در این کشور، در کنار اینکه خود نیز جزو تولیدکننده‌های میلگردهای فولادی محسوب می‌شود، در طول سالهای 2012 تا 2021 جزو برگترین وارد کننده‌ها بوده است. با توجه به اینکه ایران جزو کشورهای تولید کننده میلگرد مرغوب محسوب می‌شود، از صادرات میلگرد به آلمان نیز بی‌نصیب نبوده است.

 


عوامل تأثیر گذار در روند صادرات میلگرد فولادی


عوامل اقتصادی و سیاسی، رقابت کالاهای جانشین، عوامل اقتصادی و سطح قیمت از عوامل تأثیر گذار در چگونگی صادرات میلگرد محسوب می‌شوند.

 

عوامل اقتصادی


اوضاع اقتصادی هر کشور، و در کنار آن اوضاع اقتصاد جهانی از عوامل تأثیرگذار در زمینه‌ی تقاضای داخلی و خارجی دارد. همچنین در کنار آن نقش مهم و تأثیرگذاری در نحوه صادرات انواع محصولات فولادی و میلگرد در بین کشورهای صادر کننده را ایفا می‌کند. زمانی‌که فعالیت‌های اقتصادی به اوج خود برسد، سطح تقاضای کالا و خدمات به قدری بالا می‌رود که این امر ایجاد کمبود در عرضه محصول را در پی خواهد داشت. صادرات فولاد نیز در این کشورها از این امر مستثنی نبوده و افزایش و کاهش صادرات آن بستگی به سطح میزان تقاضا دارد.آلمان یکی از کشورهایی است که کمبود عرضه آن و افزایش قیمت میلگرد در آنجا شده است. که همین امر یکی از عوامل اصلی افزایش صادرات میلگرد به آلمان از سایر کشورهای آسیایی است.

 

عوامل سیاسی


حوادث سیاسی جزو مواردی محسوب می‌شوند که به دلیل عدم امکان پیش‌بینی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. ولی در کنار همه‌ی اینها وجود بحران‌های سیاسی بین المللی و منطقه‌ای و همچنین افزایش تولید انواع سلاح‌های جدید می‌تواند یکی از عوامل افزایش میزان صادرات و تولید فولاد محسوب شود.

 

کالاهای جانشین


درست است که مواد جانشین فولاد در روند صادرات محصولات فولادی و میلگرد تأثیر گذار نمی‌باشد اما با پیشرفت سریع علم قابلیت ایجاد معضل در صادرات این محصول را دارد. امروزه فراورده‌های پتروشیمی بسیار زیادی در دست تولید می‌باشد که هر کدام جایگزین مناسبی در صنعت ساخت و ساز خواهند بود.فراورده‌هایی با مقاومت بالا و شکل پذیری عالی که استفاده از آنها به مراتب راحت‌تر و بهتر است.

 

 

مطلب مرتبط : صادرات میلگرد به افغانستان


افزایش تقاضا و قیمت میلگرد در آلمان


وجود تقاضای بالا و عرضه‌ی محدود محصولات فولادی باعث افزایش قیمت این محصول شده است. در نتیجه کمبود این محصول باعث افزایش تقاضا به جهت درخواست صادرات از دیگر کشورها شده که ایران نیز یکی از کشورهای صادر کننده میلگرد به آلمان می‌باشد. کارخانه‌های داخلی آلمان نیز با وجود کمبود این محصوی قیمت خود را 10 الی 15 یورو در تن افزایش داده‌اند.

 

سخن نهایی


همان طور که ذکر شد امر صادرات میلگرد در ایران با توجه به تولید بالا و حجم گسترده‌ی آن در بخش‌های خصوصی و دولتی بسیار قابل توجه است. استفاده از روش‌های اصولی در نحوه صادرات میلگرد، ارز آوری بسیار زیادی را برای کشورمان در پی خواهد داشت. همچنین جایگاه ویژه‌ی صادرات و ضوابط و مراحل آن امری انکار ناپذیر است. برای صادرات این محصول مهم از ایران به سایر نقاط باید تمامی مراحل توسط صادرکنددگان رعایت شود. همان طور که ذکر شد تجارت و صادرات میلگرد در چند سال اخیر بیشتر در آسیا و اروپا متمرکز بوده است که در بین کشورهای اروپایی صادرات میلگرد به آلمان جزو بیشترین صادرات محسوب می‌شود.