1402/03/21

صادرات میلگرد به عراق

امروزه یکی از نوین‌ترین راه‌های کسب درآمد در بازار آهن و محصولات فولادی، صادرات این محصولات به کشورهای دیگر است. میلگرد محصولی کاربردی در میان انواع محصولات فولادی‌ست که در پروژه‌های ساخت و ساز، استفاده می‌شود. از آنجایی که کیفیت میلگرد صادراتی از دیگر محصولات بالاتر است، به همین دلیل از حجم خرید بالاتری نیز برخوردار خواهد بود. از طرفی کمبود و نبود صنایع فولادی در کشورهای همسایه، باعث افزایش چشمگیری در بالا رفتن تقاضای این محصول گردیده است. صادرات میلگرد به عراق نیز از زمره‌ روش‌های درآمدزایی برای کشور می‌باشد. هر چند که صادرات میلگرد با چالش‌های زیادی روبرو است. ولی در صورت غلبه بر این چالش‌ها، سود بسیاری نصیب شرکت صادر کننده خواهد شد.

 

 

مطلب مرتبط: صادرات میلگرد به ترکیه

 

چرا صادرات میلگرد اهمیت دارد؟


از بزرگ‌ترین کشورهای تولید کننده فولاد و آهن آلات در جهان، می‌توان به کشورمان ایران اشاره نمود. دلیل کیفیت بالای میلگرد ایران، ماده اولیه‌ی تولید شده در آن، یعنی شمش فولادی است. کیفیت شمش فولادی، از آن سنگ آهن مرغوبی‌ست که از معادن داخلی ایران استخراج شده است.
در چند سال اخیر ایران رتبه 10 تولید کننده‌‌ی فولاد خام در جهان را داراست. همین موضوع باعث ایجاد بستری برای تولیدکنندگان شده تا سبب افزایش کسب و کار و سودآوری برای آنها شود.
همان‌طور که ذکر شد، فقدان صنایع فولادی در کشورهای جوار ایران، یکی از دلایل اهمیت صادرات میلگرد در کشورمان می‌باشد. با بالا رفتن نرخ ارز، نوسانات بازار بورس دچار تشدید گردیده، همین امر تولیدکنندگان را مجاب به صادرات نموده است. شایان ذکر است که فقط تولیدکنندگان قادر به صادر کردن این محصول تولیدی می‌باشند. این تولید کنندگان از 9% مالیات بر ارزش افزوده، معاف می‌باشند.

 

ویژگی‌های میلگرد صادراتی


از مهمترین ویژگی‌های میلگرد صادراتی به کشورهای مختلف از جمله صادرات به افغانستان و عراق، می‌توان به دارا بودن برگه‌ی آنالیز فنی معتبر و مطابق بودن آن با استانداردهای بین المللی، اشاره کرد. این موضوع سبب شده است که در صورت مغایرت با استانداردها، محصول صادراتی از طرف کشور خریدار قادر به عودت بوده و منجر به زیان مالی برای تولید کننده خواهد شد.
در تهیه میلگرد صادراتی نیز باید بهترین مواد و متریال‌ها مورد استفاده قرار گیرد. چراکه این مورد از ویژگی‌های خاص این محصول به شمار آمده و نشان دهنده وجه تمایز آن با محصولات داخلی است. به دلیل پیشرفت این صنعت در کشورمان، استانداردهای جدید در ساخت کلاف صادراتی به طور کامل رعایت می‌شود. همچنین این محصول صادراتی محدودیتی از نظر سایزبندی نداشته، و در صورت درخواست خریدار سایز آن قابل تغییر خواهد بود.
علاوه بر کیفیت، قیمت مناسب میلگرد نیز می‌تواند نقش به‌سزایی در صادرات آن ایفا کند. چراکه با توجه به وجود رقبای زیاد با قابلیت واردات راحت‌تر، باعث کم و یا زیاد شدن صادرات آن می‌گردد. از دیگر مزایای صادرات پر سود نیز می‌توان به وجود خطوط ریلی بین المللی و جاده‌های قابل دسترسی اشاره کرد. در دسترس بودن مسیرهای حمل و نقل تا مرز، ارسالی راحت و کم هزینه را برای تولیدکننده و خریدار در پی خواهد داشت.

 

اسناد و مدارک مورد نیاز جهت صادرات میلگرد


همان‌طور که می‌دانید، اخذ مجوز از وزارت صمت از ضروریات صادرات میلگرد است. البته گاهی امکان دارد که این وزارت سیاست‌های خود را تغییر داده و شما نیاز به پیش نیازهای بیشتری برای دریافت مجوز داشته باشید. اسناد و مدارک مورد نیاز برای صادرات میلگرد به شرح زیر می‌باشد. البته همان‌طور که ذکر شد تمامی این مدارک شرایط لازم برای دریافت مجوز را در برنمی‌گیرد.


کارت بازرگانی


با استفاده از کارت بازرگانی شخص می‌تواند به صورت مستقیم ( حقیقی و حقوقی ) اقدام به صادرات نماید. داشتن کارت این اجازه را به فرد مورد نظر می‌دهد که به صورت شخصی و با نام خود صادرات خود را انجام دهد. در صورت عدم دریافت کارت بازرگانی هم می‌توانند با استفاده از شرکت‌های معتبر بازرگانی، اقدام به صادرات نمایند.


گواهی استاندارد ملی


در مورد کالاهایی که صادرات آن‌ها نیاز به مقررات اجباری استاندارد صادراتی دارند، از گواهی استاندارد استفاده ‎‌می‌شود. در صادرات میلگرد نیز تمامی کشورها، ملزم به ارائه‌ی گواهی استاندارد از جانب کارخانه تولید کننده محصول و آنالیز کیفیت آن می‌باشند.


گواهی خرید  ( Invoice )


گواهی خرید و یا فاکتور رسمی شامل مشخصات فنی محصول مورد نظر است. در این فاکتور شماره قرارداد، تاریخ، اسم و آدرس خریدار و فروشنده، تعداد، مقدار و مشخصات کالا، قیمت هر واحد و قیمت کل محصول، تعرفه گمرکی و نوع قرارداد کالا، به صورت کامل درج می‌شود.


گواهی عدل‌بندی 


این گواهی از موارد مورد نیاز برای حمل و نقل کالا و صادرات آهن می‌باشد که در مرز مورد بررسی قرار می‌گیرد. گواهی عدل بندی شامل تعداد، وزن بار، استانداردها و ... می‌باشد که مسئولان مرزی هر دو کشور مبدأ و مقصد را با محتوای بار ارسالی آشنا می‎‌سازد.


گواهی مبدأ 


گواهی مبدأ از طرف شرکت تولید کننده صادر می‌شود که تمامی اطلاعات اعم از جزئیات بار و ترابری آن را در بر می‌گیرد. ارائه‌ی این گواهی برای بعضی از محصولات در برخی از کشورها ضروری و در بعضی از نقاط غیر ضروری می‌باشد.


بارنامه حمل از مدارک مورد نیاز صادرات میلگرد به عراق


یکی از اصلی‌ترین مدارکی که باید در اختیار باشد، بارنامه حمل است. در واقع بارنامه سندی است که انتقال بار از فروشنده به خریدار را مورد تایید قرار می‌دهد. بارنامه‌های حمل انواع مختلفی دارند که عبارتند از :
بارنامه‌ی دریایی، بارنامه‌ی هوایی، بارنامه‌ی راه آهن و سراسری


کارنه تیر


با اخذ این گواهی دیگر نیازی به پرداخت عوارض ورود بار به کشور مقصد نمی‌باشد.

البته شایان ذکر است که در کنار تمامی این مدارک، نیاز به اسناد دیگری نیز می‌باشد که اسناد تجاری نامیده می‌شوند.

 

اسناد تجاری مورد نیاز صادرات میلگرد به عراق

1. پیش فاکتور
2. سیاهه تجاری (سندی حاوی اطلاعات کالا می‌باشد که به نام خریدار صادر می‌گردد)
3. سیاهه گواهی
4. سیاهه تایید شده
5. سیاهه کنسولی
6. گواهی مبدا
7. مشخصات کالا
8. گواهی کیفیت
9. گواهی بازرسی شخص ثالث
10. گواهی لیست سیاه
11. گواهی بهداشت و سلامت

 

سخن نهایی


همان‌طور که ذکر شد امروزه یکی از نوین‌ترین راه‌های کسب درآمد در بازار آهن و محصولات فولادی مانند فولاد آلیاژی، صادرات این محصولات به کشورهای دیگر است. میلگرد یکی از محصولات آهنی مهم کشور ما در بازار جهانی است که سالانه صادرات زیادی را در حجم‌های بالا به خود اختصاص داده است. طی چند سال اخیر صادرات میلگرد به عراق، ترکیه، گرجستان و دیگر کشورها رونق پیدا کرده است. همین موضوع سبب شده است که ایران به رتبه 10 تولید کننده‌‌ی فولاد خام در جهان دست یابد. همین امر باعث ایجاد بستری برای تولیدکنندگان گردیده تا باعث افزایش کسب و کار و سودآوری برای آنها شود.

afa
afa
afa

تگ ها :

#میلگرد