1401/03/05

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان

میلگرد یکی از اساسی‌ترین و پرفروش‌ترین مقطع فولادی است که در احداث ساختمان، بسیار کاربرد دارد. همانطور که در مقالات قبلی نیز اشاره شد، میلگردها چند نوع هستند مانند میلگرد ساده و میلگرد آجدار. و اولین تفاوت 
آن٬ها مربوط به سایزشان می‌باشد. اما کاربرد میلگرد در ساختمان سازی چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به کاربرد انواع میلگرد در صنعت ساختمان‌سازی اشاره کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

کاربرد انواع میلگرد

همانطور که در مقاله آشنایی با انواع میلگرد گفته شد، میلگردها بر اساس استاندارد به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. میلگردهای ساده و آجدار پرکاربردترین نوع میلگردهایی هستند که در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند. این مقاطع فولادی، قدرت تحمل وزن و فشار زیادی را بر عهده دارند. 

بسیاری از افراد تصور می‌کنند میلگردها فقط در ستون‌ها مورد استفاده هستند. اما این چنین نیست! در حالت کلی میلگردها از پایین‌ترین نقطه ساختمان تا بالاترین نقطه آن برای شکل دادن به ساختمان کاربرد دارند. قاعدتا انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان‌سازی، برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، بسیار مهم است. 

کاربرد میلگرد ساده در ساختمان سازی

همانطور که قبلا نیز اشاره شده است، میلگردهای ساده به میلگردهایی گفته می‌شود که دارای سطحی صاف و بدون آج هستند. میلگردهای ساده با قطری 6 تا 50 میلی‌متر به بازار عرضه می‌شوند. 

میلگردهای ساده به راحتی قابلیت خمکاری و جوشکاری دارند. بنابراین در سازه‌های سنگین مانند پل‌ها و... از این نوع میلگردها استفاده نمی‌شود. از کاربرد میلگرد ساده در ساختمان‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • اتصالات ساختمانی
  • قطعات خودروسازی
  • اتصالات زیربنایی در جاده ها و بزرگراه ها
  • ساختن اتصالات صنعتی

کاربرد میله‌های آجدار در ساختمان

 

میلگردهای آجدار امروزه به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. دارای آج هستند و فرورفتگی‌هایی در سطح خود دارند. این نوع میلگردها در مقابل خمکاری مقاومت بالایی دارند و این موضوع باعث شده است تا این نوع میلگرد مشکل فرسودگی نداشته و به خوبی درون بتن قرار گیرند.

میلگردهای آجدار با افزایش سطح مقاومت کششی در سازه‌های بتنی، باعث استحکام آن می‌شوند. میلگردهای آجدار با قطر 6 تا 50 میلی متر ساخته و تولید می‌شوند. از ویژگی‌ها و کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • مورد استفاده در انواع سازه‌های بتنی مانند پل‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، برج‌ها و ساختمان‌ها 
  • قابل استفاده به منظور تقویت سازه و مقاوم سازی آن در برابر زلزله 
  • بهترین گزینه برای مسلح کردن بتن و جلوگیری از تخریب کوتاه مدت آن

سایر کاربردهای میلگرد

 

همانطور که گفته شد، میلگردها انواع مختلفی دارند که در ادامه به چند مورد دیگر از آنها خواهیم پرداخت: 

میلگردهای اروپایی

این میلگردها از منگنز ساخته می‌شوند و از قابلیت خمکاری بالایی برخوردارند. میلگردهای اروپایی برای مناطقی که در شرایط آب و هوایی بدی مانند: زلزله، طوفان، سیل و...  قرار دارند، مناسب نیستند. 

میلگرد با فولاد کربن

این نوع میلگردها به میلگرد سیاه نیز مشهورند. میلگرد با فولاد کربن برای شرایط آب و هوایی مرطوب و شرجی بسیار مناسب است. بصورت کلی میلگردهای فولاد کربنی بهترین گزینه برای ساخت و ساز می‌باشند. 

میلگرد فایبرگلاس پلیمر

میلگردهای فایبر گلاس پلیمر به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، در پروژه‌های ساخت و ساز و سایر پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

میلگردهای دارای پوشش اپوکسی

این میلگردها قیمت بالاتری نسبت به سایر میلگردها دارند. در مناطقی که با آب نمک در تماس‌اند و یا خطر خوردگی وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنها مشکل پوشش اپوکسی ظریف بودن آن است. 

میلگرد گالوانیزه

میلگرد گلالوانیزه دارای مقاومتی 40 برابر بیشتر نسبت به میلگرد فولاد کربن است و به همین دلیل قیمت بالاتری نیز دارد. 

میلگرد فولادی ضد زنگ

میلگرد فولادی ضد زنگ، به نوعی گران‌ترین نوع میلگرد در بازار است. این میلگرد 1500 برابر مقاومت بالاتری در برابر خوردگی دارد. بنابراین استفاده از این نوع میلگرد بسیار پر هزینه است. میلگردهای فولادی ضد زنگ در فرفوژه کاری‌ها، نگه دارنده‌ها و... کاربرد بسیاری دارند. 

کلام آخر

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، کاربرد میلگردها در صنعت ساختمان‌سازی، اهمیت بسیار زیادی دارد. هر کدام از انواع میلگردها دارای کاربردی متفاوت می‌باشند. بر این اساس، شما باید با توجه به پروژه‌ی مد نظر خودتان، بهترین نوع مقطع فولادی را انتخاب و استفاده کنید تا ملزم به پرداخت هزینه‌های اضافی نشوید.