1401/11/06

تفاوت بین بلوم و بیلت چیست؟

آیا نام بیلت و بلوم را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید شمش آهن چیست؟ آیا تفاوت و کاربرد بیلت  (Billet) و بلوم  (Bloom) را می‌دانید؟ شمش بیلت چیست؟ شمش بلوم چیست؟ هر کدام چگونه و با چه روشی به وجود می‌آیند؟ کاربردهای شمش بلوم و شمش بیلت چیست؟ تفاوت بین شمش بلوم و شمش بیلت چیست؟ ما این جا هستیم تا به سوالات شما در این مقاله از صنایع آذر فولاد امین پاسخ دهیم، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

بیلت و بلوم از انواع شمش‌ها به شمار می‌روند اما تفاوت‌های فراوان و کاربردهای متنوعی دارند. بیلت‌ها و بلوم‌ها کالاهای فولادی نیمه تمام هستند که برای تبدیل شدن به محصولات نهایی باید فرآوری شوند. شمش‌ها به شکل قطعات مستطیلی هستند که طول هر شاخه آن به ۲ متر می‌رسد که باعث می‌شود قالب گیری و ظاهر شمش‌ها حمل و نقل آن ها را آسان‌تر کند. شمش معمولا در کارگاه‌های کوچک ساخته می‌شود. آن ها به جز موارد محدود کاربرد مستقیم صنعتی ندارد.

شمش بیلت  (Billet) چیست؟

شمش بیلت بلندتر از شمش فولادی بوده و دارای سطح مقطع دایره‌ای یا مربعی با عرض کمتر از 15 سانتی متر و سطح مقطع کمتر از 23 سانتی متر مربع است. شمش بیلت از طریق ریخته گری مستقیم، اکستروژن یا از طریق نورد شمش به وجود می‌آید.  

از بیلت بیشتر برای تولید میلگرد و مفتول استفاده می‌شود. اصطلاح علمی‌تر که بیلت در سراسر جهان با آن شناخته می‌شود CCM است. شمش بیلت یک محصول ریخته گری است. در عصر جدید صنعت، به طور کلی بیلت‌ها با کمک ماشینی به نام CCM (دستگاه ریخته گری پیوسته) ساخته می‌شوند.

سطح مقطع بیلت مربع است، اما سطح مقطع بیلت باید در طول آن یکسان باشد. سطح مقطع بیلت همیشه کمتر از 36 اینچ است. بیلت‌ها در فرآیند تولید میلگردهای فولادی استفاده می‌شوند.

 

شمش بلوم  (Bloom) چیست؟

بلوم‌ها دارای مقطع مستطیلی / مربع هستند. سطح مقطع بلوم همیشه بیشتر از 36 در 2 (230 سانتی متر مربع) است. بلوم‌ها به عنوان مواد نورد در فرآیند ساخت ریل، لوله‌های بدون درز و غیره استفاده می‌شوند.

شمش بلوم نوعی شمش فولادی با عرض بیش از 15 سانتی متر و سطح مقطع بیش از 23 سانتی متر مربع است. شمش بلوم عمدتا برای ساخت ریل، سپر، ناودانی، قوطی، تیرآهن و غیره استفاده می‌شود و زمانی که فولاد خالص از ماده اولیه خارج می‌شود، وارد قالب‌های شمش بلوم می‌شود.

شمش بلوم بسته به نوع کارخانه در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. این شمش‌ها پس از انجماد وارد مرحله سرد شدن می‌شوند و به کارخانه‌های فولاد سازی ارسال می‌شوند. در آن جا شمش‌ها پس از ورود به خط نورد، تغییر شکل می‌دهند.

 

کاربرد های هر یک شمش های بیلت و بلوم

شمش‌های آهن را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد که هر کدام از این نوع شمش‌ها کاربرد خاص خود را دارند:

  1. بیلت
  2. بلوم

از کاربردهای شمش بیلت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت میلگرد
  • ساخت کابل
  • ساخت تسمه 

 از شمش بلوم نیز برای ساختن موارد زیر استفاده می‌شود:

  • ساختن ستون
  • ساختن ریل 
  • ساختن سپر

 

سخن آخر

در این مقاله انواع شمش فولادی را بررسی کردیم. بیلت‌ها و بلوم‌ها از انواع شمش هستند اما از نظر هدف و شکل و اندازه مقطع تفاوت‌هایی دارند. به عنوان مثال از شمش بیلت برای تولید میلگرد و مفتول و از شمش بلوم برای ساخت ریل، سپر، ناودانی، قوطی و تیرآهن و ... استفاده می‌شود. 

.جهت خرید انواع میلگرد، شمش فولادی، قطعات و مجموعه‌های خط نورد و.. می‌توانید با آذر فولاد امین تماس بگیرید.