1401/11/23

فولاد بوز (boz) چیست؟

یکی از موثرترین راه‌ها برای افزایش استحکام و سختی فولاد تبدیل آستنیت در دمای بالا و ایجاد فاز بینیت است. در طی عملیات حرارتی با افزودن آلیاژهای خاص، فولادهای کم آلیاژ با ترکیبات شیمیایی خاص و خواص مکانیکی بهتر، نسبت به بسیاری از فولادهای معمولی که اغلب به آن‌ها فولادهای چکش‌خوار می‌گویند تولید می‌شود. گفته می‌شود عملیات حرارتی بسته به میزان غلظت کربن در ترکیب آن‌ها انواع مختلفی دارد، از جمله:

فولادهای ابزار شامل فولاد mo40، فولاد زنگ نزن آستنیتی، فولاد ck60 و فولاد B O Z می‌باشد. در این مقاله به بررسی فولاد بوز می‌پردازیم.

فولاد بوز یکی از انواع فولادهای قابل عملیات حرارتی است که به فولاد کم آلیاژ معروف است. این فلز دارای عناصری مانند: مولیبدن است که استحکام فولاد را بهبود می‌بخشد، نیکل که باعث افزایش سختی فولاد می‌شود و کروم که باعث افزایش استحکام در دماهای بالا و همچنین سختی و مقاومت در برابر خوردگی می‌شود.

همچنین وجود عناصری مانند منگنز، سیلیکون و سایر عناصر آلیاژی رایج در ترکیب این فولاد باعث افزایش مقاومت آن در برابر اکسیداسیون می‌شود. استفاده از فولاد بوز به دلیل استحکام کششی بالا، انعطاف پذیری خوب، مقاومت در برابر ضربه بالا و سختی بالا رایج شده است. در واقع هدف اصلی از طراحی و توسعه آن دستیابی به مقاومت و سختی بالا بوده است.

 

مشخصات فولاد boz

 

در این قسمت اطلاعاتی از قبیل خواص فیزیکی و حرارتی فولاد بوز، کیفیت و شکل آن ارائه شده است. از مشخصات فیزیکی این فولاد در دمای محیط می‌توان به ضریب الاستیسیته آن که تقریبا 210 مگا پاسکال می‌باشد اشاره کرد. چگالی فولاد بوز 7.84 گرم بر سانتی‌متر مکعب در نظر گرفته شده است.

رسانایی حرارتی آن 37.7 W/K و ظرفیت گرمایی ویژه آن 0.46 J/K است. از مشخصات فنی فولاد بوز می‌توان به ماشین کاری، جوش پذیری، چکش پذیری و مقاوم نبودن در برابر خوردگی اشاره کرد. تراشکاری این فلز در شرایط عملیات حرارتی معمولی و متوسط ​​بهتر است و با روش‌های متداول قابل تراشکاری است.

فولاد boz یک فولاد کم آلیاژ است و بنابراین در برابر خوردگی مقاوم نیست و برای استفاده از آن باید پوشش داده شود. جوشکاری این فلز را می‌توان با جوشکاری ذوبی یا مقاومتی نیز انجام داد. در حین جوشکاری آن به روش‌های ثابت، بهتر است فرآیند گرمایش قبل و بعد از جوشکاری ادامه یابد. علاوه بر این، فولاد بوز در دمای پایین، چکش‌خواری و انعطاف‌پذیری نسبتا خوبی دارد.

 

 

 

 

کاربرد فولاد boz

 

فولاد boz برای اکثر بخش‌های صنعتی، به ویژه برای کاربردهایی که به استحکام کششی و عملکرد بالاتری نیاز دارند، استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای رایج آن عبارتند از:

  • چرخ‌ دنده فرود هواپیما
  • خودرو
  • حفاری نفت و گاز
  • آهنگری
  • ریخته‌ گری گرم و سرد
  • ماشین‌ سازی
  • سیستم‌‌های انتقال، مانند چرخ‌ دنده‌‌ها و شافت‌‌های انتقال نیرو.
  •  
  • صنایع مهندسی عمومی و کاربردهای ساختاری مانند: شافت‌‌های سنگین، چرخ‌ دنده‌، محور، دوک، کوپلینگ‌، پین، چوب‌‌ها، قالب‌‌ها و غیره 

سخن آخر

 

در این مقاله فولاد بوز (boz) را بررسی کردیم. فولاد بوز یکی از انواع فولادهای قابل عملیات حرارتی است که به فولاد کم آلیاژ معروف است. .جهت خرید انواع میلگرد، شمش فولادی، قطعات و مجموعه‌های خط نورد و.. می‌توانید با آذر فولاد امین تماس بگیرید.