1402/03/24

صادرات میلگرد به ترکیه

توسعه و بهبود بخشیدن به اقتصاد جامعه در سایه‌ی رواج صادرات به سایر کشورها، از مهمترین راه‌های کسب درآمد هر کشوری به‌شمار می‌آید. هر محصول و یا خدماتی می‌تواند صادرات را در بر بگیرد. امروزه صادرات میلگرد به سایر کشورهای دنیا، از جدیدترین روش‌های درآمدزایی در بازار آهن و محصولات فولادی به‌شمار می‌رود. این محصول کاربردی در انواع ساخت و سازها کاربرد داشته و کیفیت بالای آن، تعیین کننده‌‌ی اساسی در حجم فروش و قیمت آن است. صادرات میلگرد به ترکیه در حجم بالا، به دلیل وجود ساخت پروژه‌های وسیع در این کشور، درآمدزایی بالایی را برای کشورمان در بر دارد. بالا بودن مقدار تولید این نوع محصولات، سود بالایی را برای تولید کننده در برخواهد داشت. از جهتی حمایت‌های وسیع دولت نیز تأثیر بسیار زیادی در گسترش صادرات محصولات فولادی و میلگرد داشته است.

 

اهمیت صادرات میلگرد به ترکیه


همانطور که می‌دانید تغییر و تحولات بازار به ویژه کاهش صادرات فولاد از جانب چین، به سایر کشورها این امکان را فراهم نموده تا در زمینه صادرات نقش فعال‌تری را داشته باشند. از عوامل مهم اقتصادی هر کشوری، مقدار صادرات و واردات آن کشور است. در ایران در حالت کلی مقدار محصولات وارداتی بیشتر از محصولات صادراتی است. صنعت فولاد و آهن در ایران جدا از تأمین نیازهای داخلی، قادر به صادرات به اقصی نقاط می‌باشد. یکی از مهمترین دلایل افزایش تقاضای محصولات فولادی، قیمت مناسب آن در ایران می‌باشد.
کشورهای مجاور و همسایه‌ی ایران به دلیل خرابی‌های ناشی از جنگ، خرابی ساختمان‌ها و یا زلزله و بلایای طبیعی که اخیرا هم در کشور ترکیه شاهد آن بودیم، برای ساخت و ساز نیازمند آهن آلات می‌باشند. همین امر باعث شده تا ترکیه نیز برای تأمین نیازهای خود دست به واردات کالا نماید. در نتیجه‌ی صادرات میلگرد به ترکیه یا حتی صادرات میلگرد به عراق، بازار صادرات ایران که یکی از قطب‌های تولید آهن است، به جایگاه ویژه‌ای دست یافته است. ارسال و صادرات کالا از مرزهای مختلفی برای کشورهای مجاور صورت می‌گیرد. صادرات به ترکیه نیز از طریق مرز بازرگان انجام می‌شود.

 

 

 

ویژگی‌های میلگرد صادراتی چیست؟

 

•    داشتن برگه‌ی آنالیز فنی معتبر و مطابق بودن با استانداردهای بین المللی.
•    استفاده از بهترین مواد و متریال‌ها در ساخت آن.
•    رعایت کامل استانداردها در ساخت کلاف صادراتی.
•    دارا بودن قابلیت تغییر سایز به درخواست مشتری.
•    قیمت مناسب میلگرد.
•    دسترسی راحت و سریع به مسیرهای حمل و نقل مرزی.
•    دارا بودن خطوط ریلی بین المللی و جاده‌های قابل دسترسی.
•    ارسال راحت و کم هزینه به کشور مقصد.

 

نحوه تعیین قیمت میلگرد صادراتی
 

نوسان‌های قیمت میلگرد داخل کشور و میلگرد صادراتی باعث عدم تعیین نرخ ثابتی برای آنها شده است. بدین جهت بهترین روش برای تعیین قیمت میلگردهای صادراتی، محاسبه روزانه قیمت آن‌ها می‌باشد.
به دلیل اینکه هزینه حمل و نقل به کشورهای اروپایی غالباٌ بیشتر از کشورهای آسیایی است، ارسال به اروپا مقرون به صرفه نمی‌باشد. به همین دلیل ایران بیشترین صادرات میلگرد را به کشورهای جوار خود و آسیایی دارد. با توجه به اینکه اکثر تولیدکنندگان محصولات فولادی در غرب کشور فعال هستند، بدین جهت صادرات میلگرد به ترکیه با سرعت بیشتر و راحت‌تر انجام می‌شود. بعد از تصویب لغو 9% مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت، از اردیبهشت ماه 97، با توجه به بالا رفتن تقاضا از کشورهای همسایه، تمامی قیمت محصولات بر اساس نرخ دلار تعیین می‌شود. همین موضوع باعث شده تا تولید کننده قیمت میلگرد صادراتی را با توجه به نرخ دلار روز  اعلام نماید. در صورت استعلام قیمت میلگرد از طرف فروشنده‌گان به صورت کیلویی اعلام می‌شود. اما نحوه فروش میلگرد به صورت شاخه‌ و یا بندیل است. به‌همین دلیل یادگیری نحوه محاسبه وزن یک شاخه میلگرد و ضرب کردن آن در قیمت هر کیلو، برای بدست آوردن قیمت یک شاخه، ضروری است.

 


محاسبه قیمت یک شاخه میلگرد

 

وزن یک شاخه * قیمت هر کیلو


محاسبه وزن یک شاخه میلگرد

 

وزن یک متر * طول یک شاخه
 

محاسبه وزن یک متر  میلگرد


1.    بر اساس جدول اشتال 
2.    بر اساس جدول وزنی کارخانه
3.     جدول لیستوفر
4.    استفاده از فرمول

 

 

 

مطلب مرتبط: صادرات میلگرد به گرجستان


عوامل موثر در تعیین قیمت صادرات فولاد


ایران جزو معدود کشورهایی است که تمامی منابع فولادی در آن موجود است و همین امر باعث شده که در این زمینه به خود کفایی دست یابد. ولی با تمام این اوصاف باز هم تحت تأثیر قیمت‌ها جهانی قرار گرفته و قیمت آن متغییر است. از دیگر عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت فولاد و میلگرد می‌توان به نرخ مواد مصرفی اشاره نمود که به شرح زیر می‌باشند.


•    قیمت اولیه‌ی مواد مصرفی از جمله سنگ آهن
•    میزان تقاضا و عرضه
•    نرخ شمش
•    سیاست‌های اقتصادی
•    قیمت انرژی و سوخت‌های مصرفی مانند گاز و زغال سنگ
•    محدودیت‌های مرتبط با گازهای آلاینده


چالش‌های صادرات میلگرد


منع صادرات، از محدودیت‌ها و چالش‌های جدی در زمینه رقابت بین صادر کنندگان تلقی می‌شود که این عامل تأثیر بسیاری در زمینه تقسیم بازار و قیمت آن خواهد داشت. این ممنوعیت در بسیاری از موارد به جهت ارتقا صنعت تولید داخل و حفاظت از منابع معدنی صورت می‌گیرد. منع صادرات در ایران باعث چالش‌های بسیاری می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل منع صادرات وجود تحریم‌هایی است که علیه ایران وضع شده است. این عامل تأثیر زیادی بر تولید و نحوه کارکرد تولیدکنندگان کشورمان دارد. گرانی، کمبود تقاضا و کاهش میزان تولید تهیه کنندگان کارخانجات از جمله موارد تأثیرگذار در امر صادرات است. ولی درکنار همه‌ی این عوامل، اصلی‌ترین مشکل صادرات میلگرد به ترکیه و دیگر کشورها وجود نوسان ارز و عدم ثبات نرخ است.
معضلات و چالش‌های صادرات آهن و فولاد به 2 بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند.
مشکلات خارجی صادرات میلگرد
در صادرات میلگرد مشکلات خارجی تاثیرگذاری وجود دارد. به عنوان مثال: پیچیده بودن امور در مبادلات بانکی و وارد آمدن فشار به سازمان‌های تامین کننده تجهیزات. همچنین تحریم‌هایی که به صورت کامل در صادرات فلزات اساسی ایجاد شده هم می٬تواند به عنوان یک مشکل خارجی برای صادرات مطرح شود.
مشکلات داخلی صادرات میلگرد
از جمله مشکلات داخلی در صادرات میلگرد به ترکیه و دیگر کشورها می‌توان به نوع برنامه‌های ارزی و نحوه تخصیص تسهیلات به شرکت‌های صادر کننده اشاره کرد. زیر ساخت‌های مورد نظر و دستورالعمل‌های گمرکی که بر اساس آن قوانینی وضع شده است نیز بی تاثیر در این موضوع نیست.

 

 

سخن نهایی

 

هیچگاه نمی‌توان جایگاه ویژه‌ای که برای صادرات وجود دارد را نادیده گرفت. اما باید این موضوع را بخاطر داشت که همین جایگاه بر مبنای ضوابط و مراحل خاص بنا شده است. رعایت این ضوابط به صورت دقیق، از جمله ضرورت‌های مهم برای صادرکنندگان می‌باشد. با وجود اینکه صادرات محصولات فولادی پس از تولید فولاد و میلگرد کمک کننده‌ی اقتصاد کشور است، ولی عدم دسترسی آن به جایگاهی مناسب در زمینه‌ی رسیدن به تولید انبوه و بهبود اقتصاد کشور، در صورت ممنوعیت صادرات مقدور نخواهد بود.
 

تگ ها :

#فولاد