1402/03/18

صادرات میلگرد به افغانستان

همانطور که می‌دانید رونق صادرات و رشد اقتصادی از اساسی‌ترین عوامل در توسعه و بهبود وضعیت جامعه به شمار می‌آیند. ایران نیز جزء کشورهایی است که توسعه و پیشرفت خود را از طریق صادرات محصولات ارتقا داده است. عوامل متعددی وجود دارد که صادر کنندگان را درگیر مشکلات می‌کنند اما با دانستن موارد و عوامل تاثیرگذار می‌توان به راحتی تمام مشکلات را حل کرد. جالب است بدانید ارتقا استانداردهای زندگی در هر کشوری می‌تواند در زیر سایه رونق اقتصادی صورت بگیرد. که این رونق از طریق جذب سرمایه‌ها و بهره‌مندی از بهترین ابزارها امکان‌پذیر است. یکی از عوامل موثر بر رونق اقتصاد در هر کشوری صادرات است. صادرات می‌تواند مربوط به هر محصول یا خدمت باشد. یکی از این محصولات که می‌تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشته باشد میلگرد و صادرات آن است. امروزه صادرات میلگرد به افغانستان، عراق، گرجستان و دیگر کشورها به سادگی انجام می‌شود. تاثیر چشم‌گیر این نوع صادرات در اقتصاد غیر قابل انکار می‌باشد.

 

 

اهمیت صادرات میلگرد


از مهمترین و پراهمیت‌ترین فعالیت‌های اقتصادی کشور، صادرات محصولات فولاد و آهن به‌خصوص میلگرد می‌باشد که سهم به‌سزایی را در صنعت ایران، در بر‌می‌گیرد. میلگردهای تولید شده در ایران به دلیل مرغوبیت بالا در دنیا به کشورهای مختلف صادر می‌گردند. تولید محصولات فولادی به‌خصوص میلگرد در کشورمان در بخش‌‌‌های دولتی و خصوصی رواج بسیاری داشته است. همچنین به واسطه‌ی طرح‌های تشویقی صادراتی روند صادرات روز به روز رو به افزایش است. حمایت دولت در این خصوص باعث اهمیت صادرات میلگرد، آسان شدن روند آن و سودآوری‌‌‌‌‌‌‌های کلان ارزی به کشور گردیده است. از  جمله کشورهایی که صادرات به آنها صورت می‌گیرد میتوان به ترکیه، عراق، عمان و ... اشاره کرد.

 

نحوه صادرات میلگرد


قیمت مناسب محصولات آهن در ایران مخصوصا میلگرد باعث افزایش تقاضا از طرف کشورهای دیگر، برای این محصول شده است. این صنعت علاوه بر تامین نیازهای داخلی، قادر به تامین صادرات به اقصی نقاط کشور نیز می‌باشد. نحوه فروش و صادرات محصولات آهنی و میلگرد به صورت تنی بوده و قیمت گذاری آن‌ها از طرف کارخانجات به صورت دلاری می‌باشد. صادرات این محصول در حال حاضر فقط از طریق کارخانه سازنده و سازمانی که در زمینه بازرگانی فعال باشند مقدور است. لازمه‌ی صادرات میلگرد از ایران به سایر کشورها شامل مواردی است که به شرح زیر می‌باشد:


سفارش گیری 

 

کشور خریدار، تقاضا و نیاز خود را به کشور صادر کننده اعلام و سفارش مورد نظر ثبت می‌شود.


ثبت سفارش 

 

شرکت خریدار، محصول مبلغی را به صورت ارزی به حساب کشور صادر کننده واریز و فاکتور سفارش خریدار در سیستم ثبت می‌شود.


پیش فاکتور

 

بعد از ثبت سفارش در این مرحله پیش فاکتوری از طرف صادر کننده به خریدار ارائه می‌گردد. این فاکتور شامل وزن محصول، نوع بار، کیفیت محصول و قیمت آن می‌باشد.


آماده سازی و بسته بندی برای صادرات میلگرد به افغانستان

 

محصولات مورد نظر خریداری شده طبق ضوابط و درخواست کشور خریدار، توسط صادر کننده بسته بندی و آماده ارسال می‌شود. در کل قبل از صادرات میلگرد به گرجستان، افغانستان و یا هر کشور دیگری باید از کیفیت بسته‌بندی آن اطمینان حاصل کرد.


تعیین قیمت گمرک میلگرد صادراتی 

 

به هزینه حمل بار و بیمه تا کشور مقصد Cost Insurance and Freight یا CIF گفته می‌شود که مختص حمل و نقل دریایی است. مسئولیت فروشنده محصول تا زمان بارگیری آن به کشتی بوده و پس از بارگیری خاتمه می‎‌یابد. هزینه عقد قرارداد حمل میلگردها، بیمه و  حمل آنها به عهده فروشنده است. تعرفه کالاهای صادراتی بر اساس مقررات وزارت صمت برای انواع کالاهای مختلف متفاوت است که برای میلگرد 9% می‌باشد.


 دریافت مجوز 

 

لازمه‌ی صادرات انواع فلزات، به خصوص فولاد و میلگرد، دریافت مجوز از طرف وزارت صمت است.


تحویل میلگرد به گمرک 

 

از جمله وظایف تولید کننده میلگرد، حمل به گمرک و دریافت اظهارنامه صادراتی از گمرک می‌باشد.


عقد قرارداد مربوط به حمل و نقل و بیمه میلگرد 

 

کشور صادر کننده موظف به عقد قرارداد با شرکت‌های معتبر است. شرکت بیمه نیز باید ضمانت ارسال سالم کالا، به دست خریدار را تضمین نماید. عقد قرارداد با شرکت بیمه و حمل و نقل نیز به عهده صادر کننده می‌باشد.


صدور فاکتور، گواهی بازرسی و گواهی مبدأ 

 

هر دو طرف صادر و وارد کننده باید قراردادی با شرکت فعال در زمینه بازرسی، عقد نمایند. تا کشور وارد کننده بتواند جهت ترخیص کالا گواهی بازرسی را دریافت کند.

 

 

مطلب مرتبط: صادرات میلگرد به عراق

 

عوامل موثر بر روند صادرات میلگرد فولادی


عوامل بسیار زیادی بر روند صادرات میلگرد فولادی به افغانستان و دیگر کشورها، تأثیرگذاری دارد. قانون منع صادرات، اعمال و عدم اعمال تعرف متناسب با توجه به شرایط حاکم در تجارت جهانی، سهمیه بندی، عوامل سیاسی و اقتصادی و ... از جمله این عوامل می‌باشد.
در کنار تمامی این عوامل، تحریم‌های بین المللی، عدم ثبات نرخ ارز، تغییر قانون‌‌های تجاری و ... باعث کندی روند صادرات آهن شده است.
همان طور که ذکر شد عوامل سیاسی، اقتصادی و کالاهای جانشین از عوامل تأثیرگذار بر صادرات محصولات فولادی می‌باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.


عوامل اقتصادی

 

شرایط اقتصادی هر کشوری از عوامل تأثیرگذار آن بر روند صادرات کشور است. در کل اوضاع اقتصاد جهانی نحوه تقاضا و عرضه کالا مخصوصا صادرات انواع فولاد و محصولات فولادی را دستخوش تغییر می‌کند. در شرایط عادی و آرام نیاز و تقاضا برای کالا و خدمات درخواستی افزایش، در نتیجه باعث کمبود عرضه خواهد شد. که در این صورت باعث تأثیر بخشی در قیمت محصولات و همچنین عوارض صادراتی خواهد شد. و بالعکس در شرایطی متشنج رکود فعالیت‌های اقتصادی، افزایش عرضه از موانع بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد بود.
 

 عوامل سیاسی

 

از سری عوامل مهم و غیر قابل پیشبینی تغییر قیمت میلگرد در نتیجه بحرانهای سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌باشد. این امر می‌تواند باعث افزایش تقاضا میلگرد برای تولید سلاح و افزایش قیمت آن گردد.


کالاهای جانشین فولادی

 

 پیشرفت علم و تکنولوژی باعث ساخت محصولات پتروشیمی و جانشینی موارد دیگری به جای مواد فولادی و میلگرد می‌شود. به طور مثال می‌توان آلومینیوم را یکی از انواع موارد جایگزین ذکر کرد که از انعطاف و استحکام مطلوبی برخوردار هست. جانشینی این موارد شاید در کوتاه مدت تأثیر نامطلوبی در میزان فولاد و میلگرد نداشته باشد. ولی قطعا در بلند مدت جزو موارد مهم در روند صادرات خواهد شد.

البته شایان ذکر است که در کنار عوامل ذکر شده، عوامل دیگری نیز هستند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. این موارد همان دلایلی هستند که در روند صادرات دخیل می‌باشند.

 

سطح قیمت

 

تقاضای صادرات میلگرد اصولا براساس قیمتی که کشور صادر کننده تعیین می‌‎کند،مشخص می‌شود. به همین دلیل است که کشوری مانند ژاپن، به دلیل قیمت پایین صادرات میلگرد خود در مقایسه با قیمت داخلی آمریکا، بازار صادرات پررونق‌تری دارد.

 

نرخ ارز 

 

  • روند تغییر نرخ ارز هم به دلیل تفاوت نرخ ارز اروپا و آمریکا و نوسانات همیشگی، در تعیین قیمت میلگرد نقش به سزایی دارد.
  •  

قیمت سنگ آهن 

 

همانطور که می‌‌دانید، سنگ آهن از موارد اولیه‌ی تهیه‌‌ی میلگرد ‌می‌باشد که این امر باعث تأثیرگذاری در قیمت میلگرد صادراتی می‌شود.

 

قیمت جهانی نفت 

 

میزان انرژی مصرفی برای تولید مشتقات فولادی و میلگرد، حدودا 15% مبلغ کل محصول را شامل می‌شود. در همین راستا افزایش و یا کاهش قیمت جهانی نفت، نقش به‌سزایی در قیمت محصول میلگرد صادراتی دارد.

 

عرضه و تقاضا 

 

کاهش و یا افزایش عرضه و تقاضای محصولات فولادی و میلگرد، نقش تعیین کننده‌ا‌ی را در قیمت محصول ایفا می‌کند. افزایش عرضه باعث کاهش قیمت، و افزایش تقاضا بالا رفتن قیمت محصولات را در پی دارد.


مهمترین و اصلی‌ترین گمرکات صادرکننده میلگرد


  • ذوب آهن اصفهان
    مشهد
    کرمانشاه
    تبریز
    شهید رجایی
    یزد
    غرب تهران
    شلمچه

صادرات میلگرد به افغانستان


افغانستان کشوری است که به لحاظ تولید مقاطع فولادی بسیار ضعیف است. به همین علت نیاز است که صادرات فولاد به این کشور انجام گیرد. صادرات میلگرد به افغانستان عموما از طریق مرزهای زمینی از قبیل، مرز دوغارون و مرز ماهیرود و گذرگاه مرزی میلک در هیرمند انجام می‌گیرد. بهتر است بدانید که ایران نیز جزء کشورهای صادر کننده مقاطع فولادی به افغانستان بوده و سعی در ارسال محصولی با کیفیت دارد. این کشور با در نظر گرفتن شرایط صادرات به سادگی می‌تواند صادرات مقاطع فولادی را به افغانستان با کمترین هزینه انجام دهد. این نوع از صادرات هزینه بسیار معقولی برای کشور دریافت کننده دارد. دلیل آن هم هزینه‌های پایین گمرکی است. 

 

 


سخن نهایی

همانطور که می‌دانید صادرات یکی از پایه‌های اساسی و تاثیرگذار بر روی اقتصاد کشور است. حال آنکه مربوط به صادرات مقاطع فولادی باشد. البته شناخت کاربرد انواع میلگرد در ابتدا موضوعی ضروری است. در اصل صادرات تمامی محصولات فولادی خصوصا میلگرد به کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه علاوه بر رونق کسب و کار سود زیادی برای کشور داشته و موجب توسعه اقتصاد کشور می‌شود. امروزه صادرات میلگرد به افغانستان به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده و دلیل آن درخواست بالای این محصول از طرف افغانستان و کم بودن هزینه گمرک است. 
 
 

تگ ها :

#میلگرد